We hebben een beslissing genomen om onze tocht te doen naar Ala-Kul en Altyn Arashan zonder een gids en het was een van de meest sensationele en uitputtende treks die we Ik ben ooit gedaan. We trokken het Annapurna -circuit in Nepal, dat ons tot 5.416 meter bracht, maar dat was een geleidelijke helling en tegen de tijd dat we de pass raakten, waren we in vorm. Niet deze keer! Voor de Ala-Kul-Altyn Arashan Trek hadden we slechts 1 dag om te acclimatiseren en in vorm te komen en we voelden het op de consistente helling tot de Ala-Kul-pass.

Onze route plannen op het vakantieganger -info -kantoor in Karakol
We begonnen vanuit Karakol en namen een Marshrutka mee naar de ingang van Ala-Kul Nature Reserve. We betaalden onze toegangsprijs en begonnen de geleidelijke wandeling langs de Karakol -rivier. De eerste 4 uur van de wandeling waren relatief eenvoudig. We kronkelden ons een weg door de vallei en passeerden onderweg kleine dorpen en yurts.

UPDATE 2018: Er zijn nu Yurt -kampen met regelmatige tussenpozen langs de route. Je zult ongeveer 5 vinden tussen de rivierovergang op dag 1 (wanneer het echt zwaar begint te worden), en Altyn Arashan. Dus de hele tocht kan nu gemakkelijk worden gedaan zonder een tent of voedsel (ze kunnen alles leveren: alles wat je nodig hebt is snacks, water en juiste kleding!).

Er is nu een nieuw kamp dat u kunt verblijven na dag 1 (nabij de Sirota Hut). De lading is 800 SOM voor een 4 -persoons tent met een houtkachel. Er waren ook kleine yurts beschikbaar voor 1000 SOM. Eten was 300-400 SOM/maaltijd.

Lees meer: ​​10 dingen om te doen in Karakol (waarbij geen trekking betrokken is)

Na 4 uur bereikten we een brug die naar de oostkant van de rivier leidde. Vanaf hier begon de echte wandeling. Het was een stevige 2 -uurs trek, recht omhoog, om een ​​kleine beboste hut te bereiken die op ongeveer 3000 meter in het hoge alpine bos werd genesteld. Hier zouden we het kamp voor de nacht opzetten.

Onze camping voor de nacht (3000 meter)
Die nacht, met het geluid van de rivier die langs de vallei achter ons stroomt en de twinkeling van een ontelbaar aantal sterren boven ons, staken we een vuur aan en verwisselden reisverhalen met drie andere reizigers die die dag de reis hadden gemaakt.

Een beste einde van een beste dag

‘S Ochtends, met de zon nog steeds verborgen achter de stijgende kliffen en het markeren van onze richting van reizen, begonnen we onze beklimming. Bijna meteen klimden we op steile rotsen naast een brullende waterval. Ademloos van zowel uitputting als de pure aantrekkingskracht van onze omgeving, hebben we moeite om ons te concentreren en onze ogen op onze voeten te houden, in plaats van gelukzalig te staren in de gouden kliffen die uit de vallei om ons heen uitbarsten.

Proberen zich te concentreren op onze voet was niet eenvoudig. Nu kun je zien waarom!
Met elke tien stappen naar voren moesten we stoppen en onze longen toestaan ​​om in te halen en te absorberen wat weinig zuurstof beschikbaar was in de lucht op grote hoogte. We waren absoluut niet zo in vorm als we dachten! Uiteindelijk kwamen we na een zware klim over een laatste top die Ala-Kul onthulde in al zijn turquoise schoonheid.

We waren verbluft door de sprankelende gelukzaligheid van dit kleine Alpine Lake. Puddled onder de grillige rotsachtige toppen van de Ala-te-bergketen, het lichtblauwe oppervlak contrasteerde prachtig met de hoge bergen en de diepblauwe lucht erboven. Foto’s kunnen Ala-Kul gewoon geen rechtvaardigheid doen.

Mooie Ala-Kul (3.532 meter)
We stopten hier voor een snelle hap om te eten en vulden ons water. Vanaf hier volgden we de kustlijn gedurende een paar honderd meter voordat we nog een steile klim naar de Ala-Kul-pass op 3.800 meter begonnen. Deze laatste klim was de moeilijkste, omdat de lucht dunner werd, werd ons gebrek aan voorbereiding en acclimatisatie steeds duidelijker.

De laatste (extreem moeilijke) beklimming begint
Eindelijk, na een lange harde klim, hadden we de pas bereikt! Dariece en ik houden van wandelen, en we zeggen altijd dat we de trektochten op laag niveau leuk vinden waar we ons lichaam niet tot het uiterste hoeven te duwen. Maar wanneer we dat worden beloond met verbluffende Alpine Scenery zoals die van de Karakol -vallei, realiseren we ons dat het allemaal helemaal de moeite waard is.

Aan de zuidkant van de pas lag het oogverblindende, surrealistisch ogende Ala-Kul-meer, en aan de noordkant lag de Kel’deke-vallei, omzoomd door het massieve Terimtor-gebergte dat de hemel leek te doorboren met hun besneeuwde pieken.

Beide zijden van de Ala-Kul Pass
Onze afdaling moest plotseling en enigszins gevaarlijk zijn. We misten het “juiste pad” en hebben per ongeluk de rotsschuifgevoelige grindhelling geselecteerd aan de verre oostenrand van de pass. We merkten al snel dat we langs de zijkant van een berg skiën, steil genoeg dat één valse stap een ramp zou hebben gespeld. Elke stap in de losse schalie stuurde onze voeten 5-10 meter naar beneden glijdend. We zijn waarschijnlijk 500 meter in 15 minuten afgedaald!Dariece dapper skiën langs de andere kant van de pas (het is veel steiler dan het lijkt)
Na de lastige, dubbele zwarte diamanthelling bereikten we eindelijk een relatief kalm pad dat noordoost en diep in de Kel’deke-vallei leidde. Mountain Run-off heeft deze zomerweiden gezegend met groen grasveld en lichtblauwe kreken die door de vallei sneden terwijl ze zich een weg banen naar onze eindbestemming, Altyn Arashan.

De prachtige Kel’deke-vallei aan de andere kant van de Ala-Kul Pass
Toen we de lagere randen van de vallei bereikten, begonnen we minder trailmarkeringen te zien en uiteindelijk helemaal geen. We bevonden ons ver weg van elk normaal pad en begonnen ons zorgen te maken dat we verloren waren. We zijn graag “buiten de gebaande paden” maar niet helemaal verloren! Uiteindelijk, na wat oversteeksels van gevaarlijke rivier, kwamen we weer bij het pad en vonden we onze weg naar Altyn Arashan, een prachtig dorp Alpine genesteld aan de monding van de Anyior -vallei, met de enorme Pik Pilatka -berg die naar het zuiden opdoemt.

Onze camping
Tegen die tijd waren we 9 uur tocht en onze lichamen waren volledig versleten. Nadat we de hele weg tussen 10-15 kg op onze rug hadden gedragen, hadden onze spieren veel behoefte aan ontspanning. Gelukkig staat Altyn Arashan bekend om zijn natuurlijke warmwaterbronnen. We hebben onze tent opgezet in de buurt van Arashan Travel Hotel (niet echt een hotel, alleen een vervallen huis) en huurden onze eigen privé Hot Spring Hut.

(Sorry, geen foto’s van de hete lente, we waren letterlijk te pijnlijk om onze camera op te tillen)

Het water in de lente was uitzonderlijk heet en het kalmeerde meteen onze pijnlijke lichamen. We hebben ongeveer een uur geweekt en zweefden voordat we terug naar de tent gingen en over het algemeen rond 8:00 kou flauwvallen.

De volgende dag werden we rond 7:00 uur wakker en begonnen de 3 uur durende wandeling terug naar de beschaving waar een taxi wachtte om ons terug te brengen naar Karakol. Ik schrijf dit bericht bijna een week na het beëindigen van de tocht en onze kuitspieren zijn nog steeds erg pijnlijk! De trektocht zelf was absoluut adembenemend (op veel meer manieren dan één) en we zullen het absoluut aanbevelen aan mede -reizigers als een van de grootste trektochten die we ooit hebben gedaan!

Wandelen langs de Arashan -rivier

We hebben een gids geschreven om Ala-Kul en Altyn Arashan uit Karakol te trekking, klik hier om dat bericht te lezen! En als je veel meer off-track trekking-reis wilt, ga dan naar het nabijgelegen dorp Jyrgalan (45 minuten van Karakol) om het Keskenkija-pad te bekijken dat we net hebben gemarkeerd in juni 2017! Er zijn ook veel andere trektochten in het gebied. Bekijk deze twee artikelen die we hebben geschreven:

Trekking in Kirgizië: onze ervaring met het markeren van het nieuwe Keskenkijka -pad

Trekking in Jyrgalan: A How-To Guide for the Keskenkija Trail

Overweeg ook om wat tijd door te brengen in de stad Karakol, er zijn veel meer dingen te doen dan je zou denken! Bekijk onze post van de top 10 dingen om te doen in Karakol (waarbij geen trekking betrokken is)

Snelle ideeën voor wandelen naar Ala-Kul & Altyn Arashan:

Bijgewerkt 2018:

In Karakol verbleven we in het Madanur Hotel (500som/Person/NT)

Neem Marshrutka Number 101 van voor het Neofit Guest House in Karakol (20 minuten/ 10 Som ga naar de laatste stop)

Er is ook een Mashrutka van de hoofdweg. Het is 30 som/persoon

Betaal 250 SOM Toegangskosten bij de Park Gate, waar de Marshrutka stopt

Betaal 150 SOM / TENT op de trek

Eerste dag tot houten hut 16 km 6-7 uur

Tweede dag naar Altyn Arashan 17 km 7-9 uur

Derde dag Trek 3 uur om te vragen

Kaart van de oppervlakte is 300 SOM gekocht bij de bestemming Karakol Office (beter om het te downloaden op kaarten.me)

Kamperen in Arashan Travel Hotel 100 Som / Tent (slaapzalen niet waard)

Ezla Guesthouse is het eerste pension wanneer u aankomt. Slaapzalen 300 SOM. gratis aan het kamp

Privé hete lente hut 200 som / persoon

Taxi van Asku naar Karakol (25 minuten – 400 SOM/auto)

Jeep kan ook worden opgezet vanuit Altyn-Arashan helemaal terug naar Karakol, het is 4000 seconden voor het hele ding

Speciale dank aan Twostaywild.com voor het helpen met de bijgewerkte 2018 -informatie.

Bekijk onze trekking Ala-Kul & Altyn Arashan Video!

Zoals dit artikel? Pin het!

Disclaimer: Geiten On the Road is een Amazon -medewerker en ook een filiaal voor sommige andere retailers. Dit geeft aan dat we commissies verdienen als u op Links op onze blog klikt en koopt bij die retailers.