“Deze waterval veel beter is het waard”, verklaarde mijn buddy-tonet zowel tussen hijgen en een broek. We hadden zelfs geen kwart van de afstand gelopen, maar onze benen en longen klaagden al hard. Het was vermoeiend, om het minst te vermelden. De weergave op de methode was echter uiterst bemoedigend. Daar waren we, in het midden van de terrasvormige heuvel, geplant met allerlei soorten groenten. Het uitzicht was ronduit spectaculair.

Bomod-ok Falls wordt ook de enorme watervallen genoemd, omdat het zeker groter is dan Bokong Falls, nog een prominente waterval in Sagada. Verborgen diep in een vallei, duurt het een uur tot twee om hier te voet van de primaire weg te komen (en dat is slechts eenrichtingslijn). De koude, koude, koude water van Bomod-ok vanaf de bovenkant van een prachtige natuurlijk gevormde klif naar een zwembad beneden, die een 200-ft kolom water en verwondering ontwikkelt.

Het begin van de reis was eenvoudig. Het betonnen pad dat naar de watervallen leidt, is heel eenvoudig om door te lopen. Het biedt ook bezoekers spectaculair uitzicht op de terrassen, de heuvels, de vallei. Het maakt ook een snelle blik in de weg van het leven van de gemeenschap. Op de methode daar realiseerden we ons precies hoe moeilijk het moet zijn voor online hier – lange afstanden lopen. Toch kwamen we de lokale bevolking tegen, zowel man als vrouwen, die moeiteloos tussen rijstvelden in trend zijn terwijl ze zakken (ja, meervoud) van creëren op hun rug brengen. We hebben zelfs een man tevreden gesteld die een stapel hout op zijn schouders balanceerde terwijl hij zijn methode maakte. (Nahiya Naman Kami Kay Manong.) We zagen kinderen gewassen planten, langs de terrassen spelen, en zingen tijdens het kijken naar toeristen voorbij.

Het was vermoeiend, ja, echter deed het niets ertoe. Het was het type ‘vermoeiende’ dat ons nog steeds op de been hield, terwijl hij in het begin begreep dat een paradijs op ons wachtte aan het einde van het pad.

Foto-picture muna!
CEINE en CES beginnen moe te worden
Op de methode naar beneden!
En meer terrassen!
Hallo daar, Carabao! Heb je een fantastische tijd?

Het pad snijdt over een klein dorp. Er zijn daar toiletten en winkels die zowel eten als drankjes verkopen. Het biedt ook tijdelijke schaduw en veel kansen om verhalen uit te wisselen over dingen die langs de allereerste helft van het pad zijn aangetroffen.

Na een drankje en een paar minuten rust, gingen we verder en maakten we onze methode verder op de heuvel. Vanaf hier was het pad steiler, evenals de geloofd van het klimmen van omhoog was een beetje angstaanjagend. Toch liepen we zo goed op, over meer terrassen, over een kleine stroom, langs de zijkant van een klif. Hoewel het meer en meer vermoeiend werd, werd het uitzicht veel beter en beter. Het lawaai van water dat naar het zwembad trapte, was zowel interessant als bemoedigend.

Laten we die stroom oversteken!
Kijken! Een rivier! Dat is een geweldig teken, toch?
Al snel hadden we onze allereerste glimp van de machtige waterval. We wilden een veel beter uitzicht op de watervallen krijgen, dus we sprongen van één kei naar nog een keer en lieten ons doordrenkt worden in het water dat bestrooid wanneer het water naar het bassin dook. Kleine druppels water werden tot mijn deal geblazen en verzamelden zich op mijn wimpers terwijl ik op een enorme rots in de buurt van de watervallen zat. Ik was niet van plan om in het zwembad te zwemmen, maar het was zo uitnodigend. Hoewel het water extreem koud was, begreep ik dat het in het weken het meest verfrissende deel van de reis zou zijn.

Bomod-ok Falls of “Big Falls” in Sagada
Na meer dan een uur weken, waren we het erover eens dat het tijd was om te gaan. Het enige dat we moesten doen was onze stappen terugsporen naar het basketbalveld. Zoals ik al zei, het gaan naar de watervallen was het eenvoudige deel. De terugreis deed me iets doen dat ik nog nooit eerder had gedaan – braaklucht.

Als vanuit elke vermoeide zucht een gouden munt uit mijn keel zou springen, zou ik een miljonair zijn geweest tegen de tijd dat ik ons ​​busje bereikte. Ik zou echter zeker al dat goud op elk moment weggeven als het voor Bomod-ok valt om al zijn wonderbaarlijke schoonheid te behouden. de moeite waard? Zeker weten.